lv en
Janvārī notiks jauns kino festivāls “Lācis, lauva un zars”

17.12.24

Latvijā jauns mūsdienu filmu festivāls “Lācis, lauva un zars” kinoteātrī "Splendid Palace" demonstrēs filmas no nozīmīgākajiem Eiropas kinofestivāliem.

No 17. līdz 26. janvārim pirmo reizi Latvijā notiks mūsdienu filmu festivāls “Lācis, lauva un zars”, kurā tiks demonstrētas 15 jaunākās filmas no nozīmīgākajiem Eiropas kinofestivāliem Kannās, Berlīnē, Venēcijā un Sansebastjanā. Piedāvājumā režisoru Žaka Odiāra, Paolo Sorrentīno, Fransuā Ozona, Noemijas Merlānas, Mišela Franko, Džošua Openheimera, Honga Sangsu jaunākās filmas ar slaveniem galveno lomu tēlotājiem Izabellu Ipēru, Tildu Svintoni, Džesiku Česteinu, Selēnu Gomesu u.c.

 

Festivāls aicinās, izjūtot mūsdienu kino pulsu, neatskatīties pagātnē un negaidīt nākotni, bet dzīvot šeit un tagad, izbaudot ik mirkli - šo padomu vairāku filmu varoņi izmanto ikdienas dzīvē. “Lācis, lauva un zars” filmu veidotāji stāsta tikai un vienīgi par mūsdienu pasauli, tās aktualitātēm un sāpēm. Lai gan cilvēki ir dažādi, laime un drāma ir universāla - vai tā būtu Eiropas, Āzijas vai Latīņamerikas filma, komēdija, trilleris vai mūzikls.

 

Programmā netrūks pieredzes bagātu režisoru, kuri jau ieguvuši neskaitāmas balvas, publika nav jāiepazīstina ar viņiem. 17. janvārī festivālu atklās Paolo Sorrentīno sapņu filma “Partenope” (Parthenope) par jaunības un skaistuma fenomenu. Jaunākais itālieša darbs piesaista ar izsmalcināto stilu, jo režisors sadarbojies ar Iva Senlorāna modes namu. Tas pats modes nams iesaistījies arī citā festivāla filmā - vienā no gaidāmās “Oskaru” sezonas favorītiem, Žaka Odiāra mūziklā “Emilija Peresa” (Emilia Pérez). Šī franču pretendente uz “Oskaru” Kannu kinofestivālā ieguva ne tikai Žūrijas balvu, bet arī balvu labākajai aktrisei. Vēl divi festivālā izrādītie mūzikli ievedīs autentiskās, skaņu pilnās pasaulēs. Pirmā ir divkārt “Oskaram” nominētā režisora Džošuas Openheimera debija pilnmetrāžas aktierkino “Gals” (The End). Galvenās lomas tēlo Tilda Svintone un Maikls Šenons, mūziku sacerējis “La La Land: Kalifornijas sapņi” producents un komponists Mariuss De Vrīss. Otrais ir argentīnietes Lolas Ariasas otrais pilnmetrāžas darbs “Buenosairesas meitenes” (“Reas”), kurā bijušie ieslodzītie tēlo paši sevi. Šī ir ne tikai filma, bet arī saturīgs un spilgts sociālais projekts.

 

Meksikānis Mišels Franko ar savu jaunāko filmu “Atmiņa” (Memory) pierāda, ka spēj būt ārkārtīgi daudzpusīgs. Filmā piedalās aktieri, kuriem jau ir superzvaigznes statuss, - “Oskara” ieguvēja Džesika Česteina un Pīters Sarsgārds, kurš Venēcijā apbalvots ar Volpi kausu kā labākais aktieris.

 

Iespējams, nav neviena žanra, ar kuru nebūtu spēlējies franču režisors Fransuā Ozons. Viņa jaunākā filma “Kad pienāk rudens” (Quand vient l'automne) pirmizrādi piedzīvoja Sansebastjanas kinofestivālā, kur ieguva žūrijas balvu par labāko scenāriju un “Sudraba gliemežnīcu” kategorijā “Labākais otrā plāna aktieris”. Ozons izcili strādā ar dažāda vecuma aktrisēm un rada ārkārtīgi kolorītas un daudzšķautņainas varones.

 

Pilnveidošanās ikdienas mirkļos - šī filozofija iemiesota dienvidkorejiešu režisora Honga Sangsu filmā “Ceļotājas vajadzības” (A Traveller`s Needs) ar brīnišķīgo Izabellu Ipēru, kurai rakstīts scenārijs. Berlīnes kinofestivālā filma saņēma Lielo žūrijas balvu.

 

Festivālā būs iespējams redzēt jaunu, augošu, kino industrijas neskartu autoru filmas, kuru varoņi ir tikpat humāni un iejūtīgi pret vidi. Ar dīvaino pilnmetrāžas spēlfilmu “Mana māsa Septembra...” (September Says) režijā debitē slavenā aktrise Ariana Labeda, kura pazīstama pēc grieķu filmām “Atenbergs” (režisore Atīna Reičela Cangari) un “Omārs” (režisors Jorgs Lantims). Kannās pirmizrādīts franču režisora Džonatana Milē trilleris “Ēnām pa pēdām” (Les fantômes). Jeruzalemes kinofestivālā tas apbalvots par cieņpilnu un ārkārtīgi delikātu attieksmi pret varoņiem. No šī gada Venēcijas kinofestivāla nāk Singapūras filma - Jana Sjiuhua trilleris “Svešās acis” (Mò shì lù). Šis jaunais režisors kļuva slavens 2018. gadā, kad viņa filma “Izdomātā zeme” Lokarno tika atzīta par labāko. Festivālā redzēsim arī Mihaela Fetera Natanska otro pilnmetrāžas filmu “Viss, kas tu esi” (Alle die Du bist). Šogad Berlīnē demonstrētajā filmā ne vien pārbaudītas (ne)reālā robežas un izmantots perspektīvas spēks, bet arī radīts emocionāls, asprātīgs un aizkustinošs mīlas stāsts.

 

Pirmā festivāla programmā iekļautas arī divas kino grandu radītas īsfilmas - Vima Vendersa “Kāds ieiet gaismā” (Some Body Comes into the Light) un Aličes Rorvaheres un JR  “Pilsētas alegorija” (Allégorie citadine). Šīs filmas festivālā tiks demonstrētas līdzās citām spēlfilmām. Vendersa īsfilmā piedalās japāņu dejotājs un horeogrāfs Mins Tanaka, kurš bija redzams Vendersa pagājušā gada filmā “Jaukās dienas”. “Pilsētas alegorija” aicina uz vizuālu, filozofisku odiseju, iedvesmojoties no Platona alas. Šīs īsfilmas tapšanā piedalījušies vēl trīs slavenības: franču kino leģenda Leo Karakss, skaņu celiņa autors Tomā Bangaltērs no grupas “Daft Punk” un horeogrāfs Damjēns Žalē.

 

“Lācis, lauva un zars” skatītājiem būs iespēja redzēt arī divas pieaugušajiem paredzētas filmas, kas balansē uz labas un sliktas gaumes robežas. Šķiet, slavenā franču aktrise Noemija Merlāna (“Parīze: 13. rajons”) un režisore Selīna Siama (“Meitenes portrets ugunī”) no sirds izpriecājušās, rakstot scenāriju Merlānas feministiskajai absurda komēdijai “Balkonetes” (Les femmes au balcon). Ne mazāk provokatīvs ir brazīlietis Karīms Ainūzs, kurš izlaidis matus vējā Kannās demonstrētajā neona trillerī “Motelis Destino” (Motel Destino). Brazīliešu kaislības mijas ar linčisku sapņu pasauli, un acīs duras ārkārtīgi spilgtā 16 mm lentes krāsu palete. Francūža Žana Kristofa Merisa (“Asiņainie apelsīni”) filmas “Plastikāta pistoles” (Les Pistolets en plastique) sižeta pamatā ir viena no visskandalozākajām Francijā pēdējos gados pastrādātajām slepkavībām. Baisa humora pilnā komēdija pirmizrādīta šā gada Kannu kinofestivāla programmā “Režisoru nedēļas”.

 

Skatītāju uzmanību saistīs arī festivāla programmas noslēgums - dokumentālā kino esejista Viktora Kosakovska filma “Arhitektons” (Architekton) un pazīstamā ķīniešu disidenta Lou Je hibrīddarbs “Nepabeigtā filma” (An Unfinished Film). V. Kosakovskis ielūkojas patērētāju pasaules produktā betonā un cenšas saprast, kāda nākotne sagaida mūsu civilizāciju, Lou Je vēro kovida pandēmijas sākumu Ķīnā, kad laika ritējums patiešām apstājās.

 

Festivāls “Lācis, lauva un zars” notiks no 17. līdz 26. janvārim kinoteātros “Splendid Palace” un “Kino Bize” Rīgā, kā arī Cēsīs un Liepājā. Biļetes uz festivāla seansiem jau iespējams iegādāties kinoteātros.

 

Īsi pirms festivāla “Lācis, lauva un zars” 13. janvārī plkst. 19.00 notiks tā prezentācija, kurā piedalīsies festivāla organizētāja un filmu izplatītāja Giedre Krikščūnaite, kino kritiķe, Nacionālā Kino centra vadītāja Dita Rietuma, kinoteātra “Splendid Palace” mākslinieciskā vadītāja Daira Āboliņa. Skatītāji ne tikai varēs ieskatīties programmas aizkulisēs, bet arī pirmie novērtēt Fransuā Ozona jaunāko filmu “Kad pienāk rudens” (Quand vient l'automne), kas Sansebastjanas kino festivāla konkursa programmā saņēma žūrijas balvu par labāko scenāriju un labāko otrā plāna aktiera darbu. Klusā Burgundijas pilsētiņā ilggadējās draudzenes Mišela un Marī-Kloda tver ikdienas mirkļus un kaldina nākotnes sapņus, ko pārtrauc neveiksmīgs gastronomisks eksperiments.

Citas aktualitātes